INSPO

Jeg er glad i Internett av mange grunner. Jeg mener, vi lever i en tid hvor vi bærer rundt på tusen binds leksikon i lomma. Jeg er gammel nok til å huske tiden Før Internett (vel, før det ble allemannseie, that is). Jeg er ikke blant dem som mener at «alt var bedre før, for da SNAKKA man sammen, og HOLDT avtaler, og SATTE PRIS PÅ HVERANDRE». Tvert imot, alt er bedre nå. Nesten alt.

Internett gir meg alt for mye inspirasjon. Det er oppmuntring å få over-føkkings-alt. Jeg har fått overdose. Jeg snakker ikke om de dustete tåkefilter-sitat-bildene som deles i Facebook-grupper med usedvanlig høy andel av Paulo Coelho-fans, de er lette å unngå, evt. fnise bort. Neida, det finnes inspirasjon, eller inspo som det heter på Internettsk, overalt.

Det er ikke hvor mange ganger du faller, men hvor mange ganger du reiser deg, som teller. Nederlag er bare verdens måte å dytte deg i riktig retning. Noen ganger er det OK om den eneste tingen du gjorde i dag var å puste. Koz og klemz.

Mye av inspirasjonen er gamle ordtak i ny innpakning, men de har formert seg og er overalt.

Det finnes dessuten Pinterest-tavler fulle av kule kjøkken, morsomme fest-ideer, livstriks, treningsplansjer og lykketips.

Og når det er blitt for mye blomster og positivitet, så inspirerer vi hverandre med litt motvekt. Da deler vi ekte mammakropper, rotete kjøkkenbenker #bakfasaden og byr på oss selv.

Men jeg vil ikke lære av Internett. Jeg vil prøve og feile og finne ut av ting selv.

Og jeg vil ikke bli tvunget til å tenke over mange ganger om dagen om jeg er lykkelig eller ei, om jeg er på rett vei i livet eller ei, om jeg har oppmerksom tilstedeværelse nok, om jeg stopper opp og lukter på blomstene tilstrekkelig mye.

Det er helt også helt OK å bare stå opp, gå på jobb (for å tjene penger til mat og hus), og spise det det blir til, og ikke være verken ulykkelig eller lykkelig, bare være. Og nei, det er ikke ment som inspo.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa