Matematikk overalt.

Jeg er medlem i noen strikkegrupper på Facebook, og der er det mye interessant som postes. Men det drukner i veldig mange spørsmål om «hva betyr det å øke på hver tredje omgang, hvor mange omganger skal jeg ha i mellom da», «hvordan øker jeg x masker jevnt fordelt på en omgang med y masker» og «hvor mange masker skal jeg legge opp for å strikke en genser/sokker/skjørt — hæ, hva mener dere med at det kommer an på masker per 10 centimeter?». Det er topp at folk har et sted de kan spørre og få svar! Men neste gang et barn spør deg om de virkelig får bruk for det de lærer i mattetimene, kan du jo slenge «kanskje du vil begynne å strikke en dag» på lista. Om ikke det å kunne forstå hvordan renta i banken fungerer, hva 70% avslag på den varen utgjør, hvordan statistikken i avisen skal leses og så videre var nok, liksom.

(Jeg har på ordentlig hørt voksne si til barn at «nei, du har rett, du har ikke bruk for matteleksene». Det er ganske skremmende.)

Kommentarer

  1. Hurra for hverdagsmatematikk! Jeg synes det er så underlig at matte blir omtalt som et fag for spesielt interesserte - og at et faktisk finnes folk som skryter av / legger ut om hvor lite de kan. «Nei, lesing er vanskelig, det er ikke for alle» og «Jeg kan ikke et eneste ord engelsk» virker som veldig underlige ting å si til sammenligning.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa