Apropos Eurovision Song Contest

Som nordmenn flest elsker jeg å hate Eurovision Song Contest. Egentlig synes jeg en del av de gamle norske bidragene er perler. Som for eksempel Voi Voi, Lenge leve livet, Brandenburger Tor og ikke minst den sangen som faktisk er ordentlig fin: Mitt liv. De norske bidragene de seinere åra er derimot ikke så mye å snakke om, synes jeg.

Mitt sterkeste Grand Prix-minne fra barndommen er dette islandske bidraget fra 1997. Jeg får ikke lov å embedde videoen, men her er et stillbilde:


Det er kvinnekropp du ser bak der, ja. Altså, låta var crap. Men kombinasjonen sminket mannesanger og lakk- og nettingstrømpekledte damer som gnikket seg mot ham var så ny og fremmed og seksuelt pirrende på mitt trettenårige sinn at han lå øverst i runkeskuffen i omtrent et år. Fakta.

I nyere tid har jeg funnet andre kanaler å få visuell voksenstimulans gjennom. Men så har da Island — nøyaktig ti år senere — bidratt med ei låt som er ei skikkelig godlåt også. Denne kom ikke videre fra semifinalen en gang, vi får vel skylde på østeuropeerne. Artisten er Eirikur Hauksson, som også har vært med å konkurrere for Norge med gruppa Just 4 Fun.


Godlåt, ja. Men altså, nok ESC nå, nå må jeg faktisk gå og vaske ørene og hjernen min med litt ordentlig musikk, kjenner jeg.

Hva er dine favoritt-ESC-sanger? 

Kommentarer

  1. Jeg liker det aller meste fra 80-tallet, men på en sånn halviroisk elsk/hat-måte (hører Lenge Leve Livet akkurat nå). Men topp 5 GP-sanger som jeg er blitt ordentlig glad i, og som jeg synes er fine må bli:

    My Star - Brainstorm - Latvia 2000
    What's another year - Johnny Logan - Irland 1980
    Life looks better in spring - Jon Lillygreen and the islanders - Kypros 2010
    Divine - Sebastien Teller - Frankriket 2008
    S'il vous plait - Per Asplin - Norge 1961

    Det er akkurat nå da. Spør du meg en annen dag, så er det nok en annen liste. Gjerne en med Karoline Krügers For vår jord på.

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner at jeg savner en «lik»-knapp på bloggkommentarer, når jeg ikke helt får til å svare noe lurt. Akk, facebooksamfunnet.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa