Vi har levd i fremtiden ganske lenge, egentlig

Du som har lest denne bloggen en stund, vet at jeg er mer enn gjennomsnittlig interessert i gammel teknologi. Jeg elsker skrivemaskiner, pregemerkemaskiner, kasettspillere og analoge kameraer for å nevne noe. På samme måte er jeg interessert i tingenes historie, og for eksempel gamle fotografier.

Nå har jeg lest meg opp på tidlig fargefotografi, såkalte Autochromes. Dette er altså ikke håndkolorerte svart-hvitt-fotografier (de er også kule), men ekte fargefotografier som er pluss/minus 100 år gamle, basert på en teknologi der farget potetmel (!) fungerer som fargefilter. Er de ikke utrolig vakre? Jeg sier det igjen: 100 år gamle!








Bildene har jeg tjuvlånt herfra, herfra og herfra. Spesielt den siste lenkede siden har utrolig mange fine bilder tatt mellom 1905 og 1915. (Siden er på russisk.)

Autochrome ble blant annet etterfulgt av Kodachrome, som bare ganske nylig har avgått ved døden, og det kan vi se nærmere på en annen dag, folkens.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa