Jeg tar september i desember (om kreft og PR)


At oktober er brystkreftbevissthetsmåned, kan vanskelig ha gått noen hus forbi. Folk putter rosa sløyfer på facebookprofiler og twitteravatarer og noen blogger kjører helrosa tema i hele oktober. Klesbutikker har rosa sløyfer pent plassert på disken, og andre butikker forhandler spesiallagede rosa utgaver av elektronikk og kjøkkenutstyr. Brystkreft er rett og slett en skikkelig PR-vinner.

Det er ikke bare kreftsaken som tjener på dette. Kampanjen Think Before You Pink setter søkelyset på dem som utnytter brystkreftmåneden for egen vinning, eller som produserer kreftbevissthetsprodukter og samtidig benytter seg av kreftfremkallende (!) eller miljøskadelige stoffer.

Jeg sier ikke at det ikke har kommet positive effekter av alt dette brystkreftfokuset. De fleste kvinner vet nå at man kan oppdage brystkreft tidlig ved å undersøke sine egne bryster jevnlig.

Men hva med mannfolka? I all denne å-så-salgbare feminiteten, myten om at brystkreftforskning er forfordelt i forhold til annen kreftforskning på noe vis og en hel bevissthetsmåned som ble startet av produsenter av brystkreftmedisin, er det få som snakker om mannfolkas kreftformer: prostatakreft og testikkelkreft. Jeg trekker frem begge fordi de fortjener oppmerksomhet av ulike grunner.

Prostatakreft er like vanlig som, eller i følge noen kilder vanligere enn brystkreft. Begge kreftformene antas å ramme minst én av åtte blant henholdsvis menn og kvinner i løpet av livet.

Testikkelkreft er mer uvanlig, men rammer ofte unge menn mellom 15 og 40 år, og kan i likhet med brystkreft oppdages tidlig gjennom egenundersøkelse.

Man kan også utføre en egenundersøkelse av prostata.

Det er prostatakreftbevissthetsmåned i september, men det fant jeg først ut ved å google det. Testikkelkreft har i alle fall i år hatt ei bevissthetsuke, der menn har blitt oppfordret til å ta grep om ballene sine. Guttekreftsakene deler den blå sløyfa med en haug andre saker.

Det er ikke noe galt med fokus på brystkreft, men ikke la den sterkeste markedsmaskinen få all oppmerksomheten din. Våg å si nei til den femte rosa polyestersløyfa selv om ekspeditrisen ser på deg som om du er et kaldt, ondt menneske. Det finnes mange verdige saker, og ikke alle har mektige legemiddelselskaper i ryggen.

Og mannfolk der ute; ta grep!

(Bilde: MesserWoland [GFDL, CC-BY-SA-3.0 or CC-BY-SA-2.5-2.0-1.0], via Wikimedia Commons)

Kommentarer

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. For ikke å snakke om at menn kan få brystkreft de også, all den tid de har brystvev. De har langt mindre av det enn oss, og tilsvarende færre tilfeller av brystkreft, men det finnes.

    Lykke til med å finne livsgleden når du har fått den mest kvinnelige dødsdommen som finnes, som snakkes om overalt, som alle støtter, men som ingen bryr seg om at du har fordi du er feil kjønn, så du får ta til takke med at bare dine nærmeste engasjerer seg i din skjebne, liksom.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa