Dagens retrokjærleik: tekst-TV

Tekst-TV, i all sin geniale enkelhet, er et seiglivet medium. Nå tar digitalboksene med infoknapp og undertekstfunksjon over for mange, men selv har jeg tv-kabel rett i veggen, og dermed er det fortsatt tekst-TV som gjelder om jeg kjapt vil vite hva det er jeg har zappet innom. Av og til sjekker jeg nyhetene også, når jeg ikke har laptopen i nærheten. Jeg savner dog magasinet og vitsesidene som fantes på tekst-TV da jeg var liten, med de snasne, pikselerte illustrasjonene (slik som på kalendersiden nedenfor).

Tekst-TV ble først lansert av BBC på begynnelsen av 70-tallet. NRK tok tekst-TV i bruk det året jeg ble født, 1983. Du kan lese NRK tekst-TV i nettleseren din.

<3



Kommentarer

  1. Å, jeg har rent glemt hvor koselig og sjarmerende Tekst-TV er - piksler! : D (Her hjemme har vi slik digitalboks nemlig.)

    SvarSlett
  2. jeg traff min første kjæreste på tekst-tv. hæhæhæ. :D

    SvarSlett
  3. Å, nå fikk du meg også til å savne vitsesidene... Husker jeg pleide å snoke rundt på tekst-tv da jeg var mindre, men jeg fikk aldri mer enn noen få minutter før broren min stjal fjernkontrollen for å se på "ordentlig" tv.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa