Om snyltesoving og verdenssurfing

Se der ja, jeg er jo blitt rene folkeopplysningsbloggen. Forrige uke: lomografi, i dag: CouchSurfing!

Jeg skrev for en liten stund siden på Twitter at vi hadde meldt oss som CouchSurfing-verter, og det viste seg at flere var nysgjerrige på dette, så jeg lovte å komme tilbake og rapportere erfaringene våre.

Nå har vi altså lånt bort sofaen vår til tre ulike reisefølger, så jeg føler at det det er på tide å fortelle litt.

CouchSurfing er et gratis nettsamfunn som lar folk registrere sofaen sin, og søke etter sofaer. På denne måten kan man finne overnatting hjemme hos folk på tusenvis av reisedestinasjoner over hele verden, uten å betale et øre.

Du velger selv hvor ofte du vil ha folk på besøk, og hvor mye du vil sosialisere med dem. Selv liker jeg sjansen til å fortelle utlendinger om Oslo. Tyskerne som var her spurte oss ut om tradisjonell norsk mat, hvorpå vi endte opp med å lage finnbiff til dem (og fikk tysk middag i retur dagen etter).

Jeg merker at det er godt med jevnlige sjanser til å praktisere engelsken min, som har forfalt gradvis siden videregående. Dessverre har det ikke vært noen briter her ennå, så selv om ordforrådet mitt er i ferd med å komme tilbake har jeg nærmest lagt meg til en slags østeuropeisk aksent...

Uansett, på torsdag venter vi belgiere. De skriver til meg at de gjerne vil ta med noe fra Belgia til oss — og lurer på om det er greit med sjokolade og øl, eller om det er noe annet vi ønsker oss? :D

Vi har ikke testet ut å reise som sofasurfere ennå. Jeg har planer om å gjøre det i London så snart jeg har sjansen — en by jeg alt har sett med turistøyne, men tror kan bli enda kulere med noen innsidetips!

Er det trygt, da? Tja, jeg har ennå tilgode å høre om noen fæle CouchSurfing-opplevelser, mens jeg vet om mange som har gått på en smell etter å ha dratt med seg et ligg hjem fra byen... CouchSurfing har mer om sikkerhet på sin egen nettside.

Kommentarer

  1. Dette er jo utrolig fett! Takk for info!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa