Den fineste måten å reise på

I juni i år pakket jeg sekken og testet Interrail for første gang. Vi hadde en ambisiøs plan: å komme oss helt til Istanbul med bare båt og tog. Det innebar en 24 timer lang togtur fra enten Beograd eller Bucuresti, og selv vi regnet med at vi ville være spyleie av togreising på det tidspunktet. Men nei, til og med det siste døgnet på tog var både komfortabelt og hyggelig, og jeg er ikke i tvil om at dette må være den fineste måten å reise på.


Jeg hadde en annen høy ambisjon også: å ikke fotografere digitalt. I stedet pakket jeg noen analoge kameraer med film til: Et Smena 8M, Holga og et Instax Mini-kamera. I tillegg ble et Polaroidkamera og et Smena-kamera til innkjøpt på loppemarked i Krakow. Filmene ble fremkalt underveis, og jeg prøvde å bruke togturene til å ajourføre reisedagboken min.


Bildet på høyre side er tatt med det nevnte Polaroid-kameraet og den nye Impossible Project-filmen, for dem som er interessert i sånt. Du finner flere av bildene mine scannet på flickr-kontoen min. Et par filmer sitter fortsatt inne i kameraene, det er derfor det foreløbig er færre bilder fra de siste destinasjonene.


Dette må være tidenes kuleste skilt: «Walking in this area you risk your life». Men vi følte oss aldri det minste utrygge på vår reise gjennom Øst-Europa. Det krydde av politi, av andre Interrailturister og av vennlige mennesker. Vi tok selvsagt noen forbehold og oppbevarte penger og verdipapirer inntil kroppen hele døgnet.


Været var ikke alltid med oss, noe som satte en stopper for et par utflukter og et par turer ut på byen som vi nok ellers ville ha tatt. I tillegg er det én ting jeg ikke glemmer å pakke neste gang: myggmiddel.


Vi kom oss til Istanbul, selv om en tunnel langs toglinjen dit raste sammen i vår og alle avgangene fra Europa til Istanbul var innstilt da vi begynte på Interrailturen vår... Heldigvis åpnet toglinjene igjen, med unntak av de siste ti milene som vi måtte tilbakelegge med buss. Vi hadde gjort hjemmeleksen vår og visste at vi måtte ha pund, dollar eller euro for å kjøpe visum på den tyrkiske grensen, men hadde ikke fått med oss at det ikke ble solgt mat eller vann på dette toget som altså tok et helt døgn. En hesblesende ekspedisjon ut i Sofia mens Thomas ble igjen for å passe på at toget ikke kjørte sin vei ble redningen.

Dette er ruta vår til Istanbul. Jeg ville ha gjentatt samme løypa igjen, kanskje med unntak av Praha og Wien. Første del, Oslo-København, reiste vi med ferge. Vi hadde et ufrivillig dagsopphold i Bucuresti fordi vi mistet en togforbindelse da vi skulle fra Brasov til Beograd. Det er ikke særlig lurt å stole på rumenske togtider, hvis du lurer.



Vis Interrail i et større kart

Selv om det stort sett bare var oss to, kjedet vi oss lite. En del av underholdningen vår besto av å spille kortspill, sjakk, dam og backgammon, noe vi førte behørig statistikk over. Jeg suger som du ser i sjakk, men er ganske god i backgammon.

  
Og som det står på siste side i reisedagboken: Det var en stor nedtur å fly hjem igjen. Jeg kan virkelig anbefale togferie; til og med togene i de fattigste og østligste landene vi var i hadde stort sett bedre komfort enn NSB-togene, selv om de kunne være gamle og slitte.

Interrail-billettene følger ikke lenger et sonesystem, nå kan du reise i hele Europa på billetten din, og du kan betale for ubegrenset reising i en valgt periode, eller for et antall reisedager innenfor en tidsperiode. Billetten er billigere om du er under 26 eller over 60.

Når det gjelder analogprosjektet mitt vet jeg ikke om jeg gjentar det neste gang, men det ga meg sannelig en ny innfallsvinkel på det å ta bilder, og jeg synes jeg fikk mange fine minner på filmen.

Inne hodet mitt planlegger jeg allerede min neste togtur, og fly er blitt et nødvendig onde i feriesammenheng for meg. Tog er miljøvennlig, koselig og opplevelsesrikt; det er ingen tvil om at jeg har funnet den fineste måten å reise på.

Kommentarer

  1. Jeg har helt glemt å takke for bursdagskortet som Filippa fikk i posten! Det var veldig, veldig hyggelig :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa