Dagens alfabet #1: det internasjonale tegnspråkalfabetet

En av våre unge gjester om bord på Barnas Båt minte meg på en av mine største og mest lengstlevende interesser fra min egen barndom: koder og alfabeter.

Det har inspirert meg til å starte en føljetong med "dagens alfabet", der jeg vil poste et alfabet om dagen med litt informasjon, et bilde, og ei lenke til en font du kan laste ned der det er mulig.

Først ut er det internasjonale tegnspråkalfabetet. Her velger jeg å lenke til den engelske wikipediaartikkelen: manual alphabet.

Sånn ser det internasjonale enhånds tegnspråkalfabetet ut:

Her kan du laste ned tegnspråkalfabetet som font til datamaskinen din.

Kom gjerne med et ønskealfabet til denne spalten:)

Kommentarer

  1. hei Julie fra vitooo.blogg.no
    jeg er litt intressert i dette alfabetet men kunne du ha funnet en litt nyere utgave??

    SvarSlett
  2. Hei Julie,

    Hva mener du med nyere? Så vidt jeg kan finne ut av, er dette alfabetet fortsatt i bruk, side om side med andre varianter, for eksempel et eget norsk enhåndsalfabet.

    SvarSlett
  3. Her er det nye norske håndalfabetet :)

    http://mydadownstheworld.blogg.no/1328535414_tegnsprk.html

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa