Jeg har mitt hjerte i Oslo

Hør på Mesteren her

"Oslo. Vekker navnet glede?
Nevn det, og et kor av stemmer
svarer straks at dette stedet
er et sted hvor skoen klemmer."

For tiden er det totalt ute av moten å si at Oslo er det vakreste stedet på jord. Kommer man fra landet, sier man at Oslo er en stor og kald og upersonlig by, og så alle de farlige gjengene og alt det barna kan bli utsatt for, nei takke meg til den trygge bygda og Guds frie natur. Har man derimot vokst opp i Oslo, sier man kanskje at hovedstaden er en liten nisseby i nisselandet, nei, jeg vil ut, gi meg New York og Paris!

"Oslofolket er en rase
uten nerve, uten stil,
med et flir, en rå grimase
der det burde vært et smil."

Dersom du betrakter osloborgeren i lille julaftens siste handlerush på et av de fæle kjøpesentrene, er det ikke mange smil å spore. Osloborgeren er nemlig vant til at butikkene og kafeene alltid er oppe, og er derfor ikke så vant til å planlegge. Hun har ofte dårlig tid, men har vent seg til å stå i kø.

"Det er byen hvor enhver
nyinnflytter alltid fikk
dette spotske sideblikk:
'hva har du å gjøre her?'
Ubønnhørlig felles dommen:
Du er hjertelig uvelkommen!"

Likevel er Oslo en by av innflyttere. Let, og du vil finne noen av dine egne her. Eller gjem deg om du vil.

"Kjære uvenn, du har rett
fra et, om jeg så må si
litt forkjølet synspunkt sett.
Deg vil byen alltid gi
minnelser om neglesprett.
Du har rett, naturligvis.
Hard, er Oslo. Kald og rå.
Her behøver ingen gå
over breen efter is."

Ei heller behøver du gå over ælva etter pils. Hva leter du etter? Et støyende og latterfylt diskotek? Akustiske gitartoner fremført som et levende lydspor til livet ditt? Machøl og opera? En mørk krok og en venn for kvelden? Grevling i taket på en jukeboks? Det hippe kjendisstedet? Alt finner du her, et vannhull for enhver smak. Undertegnede finner du helst på de litt avslappede pubene på østsida, med pils og rockemusikk men uten dresskode.

"Byen er en garde, på post
når du kommer hit som ny.
Den er ingen åpen by.

(...)

Den er likefrem i stand
til å myrde av sjenanse,
men den vil ved første sjanse
smelte som et islagt vann."

Det er sant. Byen er reservert. Du må selv våge å nærme deg den. Det kan være skummelt, og du må tørre å gå utenfor hovedgaten hvis du virkelig vil møte Oslo.

"Grå og stygg? Naturligvis
burde nettopp Oslo gis
mere drakt og mindre filler.
Kort sagt: mangt og meget skiller
denne byen fra Paris.
Men forsøker du å ta
helhetsbildet, ovenfra
ser du at den har talent for terrenget.
Bare vent! Tung, urolig, linjevill
som det norske landskap, nemlig.
Langt fra ferdig, men i hemmelig
visshet om å få det til
søker den i ett med trakten.
Askeladden, Askepott
manglet også litt i drakten
men de kledde filler godt."

Fakta: Oslos geografiske sentrum i Nordmarka, litt nordøst for Sognsvann. I Oslo kan du padle kano, plukke blåbær og gå på ski. Samt min personlige favoritt: Ake i korketrekker'n. Fra leiligheten min (som ligger i et temmelig tettbebygd område, forøvrig i den beste bydelen i Oslo; den som har vært hjem for både stor litteratur og stor fotball) trenger jeg bare gå en halv time for å komme til skogen. Få hovedsteder har vel så mye grønt som Oslo!

"La oss svare dem som snakker
om det golde, stygge stedet:
oss skal byens stjerne lede
vi vil dikte Oslo vakker!"

Jeg har vært på turné og har derfor hatt sjansen til å se mer av Norge enn de fleste. Ca 70 byer og tettsteder i alle våre 19 fylker har jeg besøkt de siste par årene, mange har sjarmert meg i senk. Men når det gjelder rom, valgmuligheter, frihet og varme, synes jeg Oslo er uovertruffen. Selv om du er stolt av hjembygda di, glad i naturen og for en mer distriktsvennlig politikk (noe jeg i aller høyeste grad er selv), er det slett ikke nødvendig å snakke stygt om Oslo – den er vår alles hovedstad.

Kommentarer

  1. Jeg kan ikke annet enn å si at jeg er veldig enig..

    SvarSlett
  2. Jeg har vært på besøk i Oslo to ganger. Dette er hva jeg har å si om saken.. http://kleivens.com/anne/blog/?p=126

    SvarSlett
  3. Hurra! Flere Oslopatrioter! Jeg kan med haanden paa hjertet si at jeg elsker Oslo, denne vakre byen mellom fjord og skog. Uansett hvor jeg drar i verden, og uansett hvor forelsket jeg blir i stedene jeg ser der ute, er det alltid like godt naar flyet moeter rullebane paa Gardermoen, jeg kan tusle ut paa norsk jord og vite at om en time eller saa er jeg hjemme igjen i byen min. Oslo i mitt hjerte :) mvh emoStine, stuck paa en karibisk oy i Venezuela

    SvarSlett
  4. Oslo er helt slum. Det er kanskje den hyggeligste byen i verden. Jeg tror ikke det er problematisk at folk hater Oslo, eller sier at de ikke liker Oslo. Mest sannsynlig kommer det av at de har enorme forventninger til byen, det har i alle fall jeg, og jeg har bodd her i tre år nå. Oslo innfrir på ingen måter det jeg trodde den inneholdt før jeg kom hit. Oslo er hyggelig, det er masse grønt her, marka med gørrkjedelige åser er like uttafor, og så bor det masse kompetente folk her. De aller fleste selger børek eller pepsi max, og de andre driver med shipping og finans. Dernest finnes det masse media, masse kjendiser og masse prat om byen i avisene. Men det er altså det, -dette er alt, det er ikke mer. Det er eksakt den samme situasjonen jeg fant hjemme i Tromsø, -byen gir ikke mer enn du har å komme med selv, den er ikke selvgående på samme måte som millionbyer. Det skjer f.eks. ikke alltid noe, og det er ikke alltid et godt teaterstykke, eller en god konsert. Det er heller ikke spesielt internasjonalt i Oslo, -fordi alle som bor her snakker aller mest om Oslo. Man er veldig opphengt i denne byen, og den er desverre litt for liten til at man kan være det.

    Oslo er vakker, har masse å by på, men det er akkurat som med hjembygda di, du må jo sammenlikne den med noe, og alle som har reist litt innrømmer etterhvert at det egentlige argumentet for å bo i Oslo er at hjemme nå er best. Det gjør også Oslo til en litt redd og kjip by, og er nok årsaken til at den ikke er bedre enn den er.

    Om tre-fire generasjoner, når bykulturen i suppa har klart å gjennomgå en viss evolusjon, da blir det nok fint. For ungene til ungene dine, som du snart skal få etter at du har giftet deg.

    SvarSlett
  5. herregud for en rotete blogg du har.

    TURNOFF LISTE:

    1- "KVINNFOLK" som lager turnoff-lister.

    Ikke glem å ta backup av bloggen din. Når du blir voksen om en 5-6 år vil det bli herlig flaut for deg å lese gjennom det latterlige du har skrevet.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa