Tør du å slippe taket før det er for sent?

Stockholm, desember for en del år siden.

Lea (Som har vært på audition på teaterhögskolan og sovet og hatt sex på et skittent hotell): OK, nå har vi nok penger til å ta flytoget, og hvis vi får studentbilletter, har vi penger til å kjøpe mat, også.
Han: Vi har jo ikke studentbevis med oss.
Lea: Det skader vel ikke å prøve! Vi ER jo studenter...
Han: Vi har større sjanse for å få hvis vi bare spør om én studentbillett og én vanlig.
Lea: For noe tull! Vi prøver å kjøpe to studentbilletter først, og så ser vi hva vi gjør hvis det ikke går.
Han: Kanskje vi heller skal prøve å late som om jeg er din foresatte som kan ta med barn under 16 gratis?
Lea: Kan du ikke bare la meg prøve å kjøpe to studentbilletter? (Begynner å gråte, som hun alltid gjør når hun blir sint... Argh...)
Han: Hvis ikke du slutter å gråte nå, — så slår jeg.

Er det ikke rart hvordan mennesker plutselig viser deg en annen side, som du virkelig ikke trodde eksisterte?

Jeg må presisere at fyren i historien sannsynligvis er en skikkelig fyr, bare med milde drittsekktendenser. Men jeg forsto likevel i det øyeblikket hvordan folk faller for psykopater og ikke oppdager det før det er for sent. 12 timer tidligere hadde han vært Verdens Mest Romantiske Mann.

En av de aller viktigste egenskapene man må lære seg hvis man vil være en sterk, selvstendig og moden person, er å tørre å slippe taket. Ikke forsvare noen uten grunn, ikke bortforklare alvorlige ting.

Jeg tror jeg begynner å få det til etterhvert.

(Forresten så fikk vi to studentbilletter, og mat.)

Kommentarer

  1. For en heslig ting å si!

    Og blakke kvinner er smartest. ;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa